Jag har inte riktigt vant mig vid web-serier. TV-serier, fast på nätet. Oftast riktigt korta avsnitt, oftast inspelade på riktigt tajt budget, oftast ohyggligt kreativa och skruvade. Att ta sig tid att se en film eller ett fyrtiotvå-minutersavsnitt är av någon anledning enklare för mig än att ta mig tid att se fem- eller tiominutersavsnitt. Det är något jag behöver jobba på. Web-serier kommer mer och mer. Jag går ofta omkring med någon melodi från Dr Horrible’s Sing-Along Blog i huvudet, trots att det är länge sedan den kom. Men så är jag en sucker för Joss Whedon också. :)

Den första serien jag känner till som gjordes på det här sättet var Sanctuary, som sedermera plockades upp och nu är en ”riktig” serie på SciFi Channel. Lustigt nog har jag inte sett mer än det absolut första avsnittet. David Hewlett hade en gästroll… *nostalgisk suck*

Alla känner väl till The Guild vid det här laget. Jag lyckades släntra förbi den utan att jag fattade vad det handlade om ända fram till musikvideon som släpptes inför säsong tre. Jag har bara sett ett par avsnitt än, men jag gillar den skarpt.

Previously on Point Dume är helt ny, det har bara släppts ett avsnitt. Själva grejen är att hela avsnittet visas i flashbacks av typen ”Previously on…”. That’s it, liksom. Historien är synnerligen skruvad och man kan ana en förkärlek för evighetssåpor bland skaparna. Enver Gjokaj är välkänd för oss som sett Dollhouse, mannen är en skådespelarkameleont framför kameran. Här är han bland annat producent men skymtar också förbi i bild, i bar överkropp förstås.

Vad finns det mer, vad har jag missat? Jag är väl medveten om att den här formen av berättande formligen exploderar just nu. Kommentera och tipsa gärna!