Vi pratade om det.

Vi har pratat om en hel mängd saker de senaste dagarna, och mest har vi pratat om pengar. Jag inser hur otroligt lyckligt lottad jag är som har en sambo som det faktiskt går att prata om pengar med. Särskilt när det är förtvivlat ont om dom. Han är sansad och vettig och gör sitt yttersta för att vara rättvis och realistisk. Jag misstänker att vi inspirerar varandra, och det är jag väldigt glad för.

Jag gick omkring och kände mig sådär småputtrigt glad över Projekt 500 Bäckar Små hela dagen igår. Det är en sådan sak som gör att vi kommer att lyckas. Piratpartiet är en hel jäkla äng av små tuvor som tillsammans kan välta det stora lasset av övervakningshysteri och andra dumheter. Jag är en av tuvorna, Janne en annan. När jag skriver det här står räknaren på trettioen till små tuvor hos Skivad Lime.

Så vi pratade om det. Min spontana tanke var att det går inte. Det finns inte utrymme, vi har inte råd. Svångremmen måste dras åt, varje krona ska vändas på. Innan vi vet hur vi ska gå vidare är det spargrisen som gäller.

Och sedan funderade jag lite till. Det är valår. Inte så att Piratpartiet nödvändigtvis står och faller med resultatet i september, men det är ändå nu det gäller. Vi har en chans, men vi måste ta den själva. Vi kan välja att satsa, eller så kan vi välja att låta bli. Och det är fortfarande så att det är frågorna som är det viktigaste. Våra frågor. Integritet, Kultur, Kunskap. Jag vill inte leva i en framtid där jag inte gjort mitt yttersta för att sätta dem på kartan. Mitt yttersta må kanske inte vara mer än några utdelade flygblad och en röstsedel i urnan, men jag ska banne mig göra det. Och trots att partiet inte sällan framstår som en samling sinsemellan käbblande ungar så litar jag på dem. Jag gör faktiskt det. Jag litar på att styrelsen kommer göra sitt yttersta för att förvalta de pengar som nu kommer till dem väl.

Jag och Janne har uselt med pengar i dagsläget, men vi pratade om det och kom fram till att det är detta som betyder något. Vi stödjer båda projektet och har donerat tusen kronor var till Piratpartiet.

