Är hemma med en lustig sorts förkylning. Eller nåt. Jag gick hem från jobbet i måndags med lite halsont men framför allt illamående och ett snurrande huvud. Jag mår fint så länge jag sitter still, men ställer jag mig upp blir jag kvickt utmattad.

Så jag vilar. Tittar på TV. Ser till så att Janne pluggar ordentligt. Jag har också tagit mig an att få ordning på dator-situationen. Och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Eller, jag vet nu att jag har kastat pengarna i sjön.
Jag installerade Ubuntu, UNR, och upplever fortfarande samma tröghet i allt. Okej, liiiite piggare blev den och det går nästan att spela upp rörliga bilder med ljud till. Nästan. I princip. Men både bild och ljud hackar fortfarande, och det är nog för att göra mig vansinnig. Det är hursomhelst otittbart. Stort plus för att det trådlösa nätverket faktiskt fungerar, det var jag fullt inställd på att få slåss för men det kickade igång smärtfritt. Däremot kopplar det ifrån sisådär var femte minut, för att sedan koppla upp igen. Och så av. Och så på igen. Och så av. Detta i kombination med att allt går trögt gör att… Nä. Jag vägrar. Så tänker jag inte ha det. Så kan jag inte ha det.

Men framgångarna med Ubuntu på netbooken fick mig att uppdatera Ubuntu på gamla laptopen. Jag har haft dualboot i över två år på den men eftersom det trådlösa nätverket inte fungerade då så har jag inte brytt mig särdeles. Låt oss bara konstatera att 9.10 har bättre stöd för trådlöst än vad 8.04 hade. Yey.

Och med Ubuntu låter min gamla inte alls som med Vista, som att den är minuter från att dö kvävningsdöden. Tvärtom tuffar den på så fint så och gör allt jag ber om utan knot. Pjahapp.

Jag känner mig så… splittrad. Som att jag plötsligt har fyra hem, Windows plus Ubuntu på två olika datorer, istället för ett. Jag vill ladda ner nya podcasts som kommit men vet inte var jag ska göra det. En del ligger redan på lilla nya, men jag pallar inte att försöka föra över dem till mp3-spelaren så det får jag nog göra om. Mp3-spelaren pratar förresten helst och bäst med Windows men jag vet att det finns något annat bra program för Ubuntu. Så okej, göra det på stora gamla. Helst Ubuntu dådå eftersom jag mer än gärna bor där, men där finns nästan inget utrymme av någon anledning utan närapå allt hör till Vista-delen. Så då borde jag… öh, ändra på det. På något sätt?

Någonstans här är jag färdig att bli luddit. Eller bara kasta in handduken, för orka!

Jag älskar teknik och prylar, men bara när det fungerar som jag vill. På en gång. Tålamodet och uppfinningsrikedomen är något större med andras grejer, när det gäller mitt eget skit blir jag bara frustrerad. Verkligen. Bara. Frustrerad. Och lite korkad, antar jag. Lite dum i huvudet, sådär. Tjipp.

Så kontentan av det hela är att jag har ett nytt tjusigt stöd att lägga under ett soffben om det skulle behövas. Men soffan är fanimig också ny, så det behövs inte. Faktiskt.

Herregud vad grinig jag är.

