Det surrar nya bloggposter i huvudet mest hela tiden. Jag vill skriva om mörkret och fukten, jag vill skriva om min lediga dag förra veckan när jag gjorde så mycket, så många skriver så mycket värt att kommentera. Och jag vill berätta om presenten jag fick igår. Okej, den förtjänar ett eget inlägg, kanske imorgon.

Men det är november. Jag jobbar och sover och skriver på min roman, ungefär i den ordningen.  Det novembergrå märker jag knappt, mer än för att tycka att det passar så bra för att grotta ner mig i min egen fiktiva värld. Jag rekommenderar alla som väntar på att det novembergråa ska gå över att delta i NaNoWriMo.

Och idag. Kom in på jobbet och det sitter två främlingar inne på chefens rum. Chefen har varit sjukskriven en stund,  så att där ens var tänt var något att reagera på. Det visade sig vara chefens chef och en kvinna från HR. Även om ingen av oss anat det innan så vet vi vad det betyder. Mycket riktigt, inkallade en och en.

Neddragningar.
Ingen vet än vilka eller ens hur många, bara att några av oss kommer få gå.
Besked om två veckor.

”Men det har ni kanske anat, det har ju varit lite mindre volymer på sistone.” Um, nej? Vi jobbar fullkomligen häcken av oss och det känns som att det är mer jobb, om något. Blixt från klar himmel.

Är det tredje eller fjärde gången för mig på den här arbetsplatsen? Något sånt. Jag går igenom hela känsloregistret på någon timme, från stålsatt till rädd till ledsen till arg. De säger det de ska och går sedan, åker tillbaka till huvudkontoret. Kvar står vi med vår osäkerhet och våra många frågor.

Varför kommer dessa besked alltid på fredagar, innan helgen? Varför är det aldrig någon som stannar, särskilt i det här läget när vår chef inte är på plats? Varför har de aldrig mer på fötterna när de kommer såhär? Några av er kommer att få gå, men vi vet inte mer än så. Inte vilka, inte hur många. Jag uppskattar att hållas informerad om läget för en gångs skull, det är inte det.

Önskar att jag hade sluppit två veckors väntan på att få veta om jag kommer behålla jobbet eller inte, bara.

