Jag sitter hemma i soffan och är förkyld idag. En helt vanlig tråkig förkylning, jag satsar på att hålla mig varm och dricka te. Och titta på TV, förstås. Till lunch nyss bänkade sig Janne bredvid mig och vi tittade på senaste avsnittet Castle tillsammans.

Ack, Castle… :D

Jag erkänner villigt att jag började titta enbart för Nathan Fillion. Som gammalt Firefly-fan har jag svårt att låta bli nånting som den mannen gör. Castle handlar om deckarförfattaren Richard Castle, som efter att han kallats in för att hjälpa till att lösa ett mord som inspirerats av en av hans böcker, bestämmer sig för att basera sin nästa hjältinna på detective Kate Beckett. Kemin mellan de två är fenomenal, och det är en riktigt rolig och välgjord polisserie.

Dagens avsnitt, de första fem minutrarna åtminstone, var en skamlös flirt med oss fangirls. Skamlös, I tell you! Det är halloween-tema, och själva huvudploten avhandlar vampyrer och en man som hittas död på en kyrkogård med en påle i bröstet. Redan där kan den som vill dra paralleller till Fillions medverkan i sjunde säsongen Buffy. Om man inte som jag redan ligger i en hög på golvet och kippar efter luft, dådå.

Okej, såhär. Avsnittet börjar hemma i Richard Castles hem. Han provar sin kostym till den stundande halloweenfesten. Vem klär han ut sig till, om inte Captain Mal själv. Han föreställer som Castle själv säger, en ”Space Cowboy”. Dottern tittar skeptiskt på honom och tycker att det börjar bli dags att gå vidare, bar han inte den där kostymen för typ fem år sedan?

JO! Det gjorde han! Firefly sändes visserligen 2002, och filmen Serenity kom 2005, så inte riktigt. Men ändå!

captainmal

Captain Malcolm Reynolds

Jag älskar att vem det nu var som kom på idén tilläts genomföra den. Att inte Fox muppade sig och vägrade ge tillstånd till det. Om det nu är de som äger rättigheterna där, det vet jag förstås inte säkert. Jag älskar att Nathan Fillion bjuder så på sig och inte har något emot att driva lite med sig själv. Det är en klockren wink till alla som såg och älskade Firefly. Och det bästa av allt är ju att för den som inte har en aning så är det bara ännu en fånig grej som spelevinken Castle tar sig för. Snyggt!

tightpants

Captain Tightpants?