Jag känner att jag har nerverna lite utanpå just nu. Rimligtvis beror det på det här och det där, och det är inte så mycket jag kan göra åt det. Jag har delvis själv försatt mig i en mindre harmonisk sits och då verkar det som att folk i större utsträckning beter sig som fän. Ja, inte mot mig dådå, men ändå. Jag tänker inte fokusera på det, jag väljer att berätta om något positivt istället.

Var på Enskede Värdshus igår och åt brunch. Ja jösses. Brunch, folket! Det är något man samlar sig inför, som man förbereder sig mentalt för och sedan viker resten av dagen och kvällen åt att hämta sig från. Helt vansinnigt, och väldigt speciellt.

Som brunch betraktat är det nog som vilken som helst, jag har inte varit på så många så jag kan inte jämföra. Mat och mer mat, överflöd och överdåd och väldigt gott. Jag grundade med en topp te på morgonen innan och ingenting mer. Sittningen varade i två timmar, och jag lyckades inte smaka på allt. Jag försökte visserligen inte, jag vet mina begränsningar… Kall mat och varm mat, lax och potatis och nybakt bröd och pajer och sallader och röror av alla de slag, potatisgratäng och köttbullar och prinskorv och raggmunk. Och så dessert på det, frukt och tårta och äppelkaka och drömmar och grädde och mera paj…

Enskede värdshus är precis så läckert som det ser ut på bilderna på deras hemsida. De olika rummen heter sånt som Spegelsalen och Gustavianska Matsalen, och andas luft och elegans trots att huset egentligen inte är särskilt stort. Man skulle nästan kunna säga att det är lite större inuti än utanpå. ;)

Alla stoppade i sig så gott de kunde och sedan åkte vi hem. Konstaterade att det är väldigt praktiskt att det åtminstone är en liten promenad bort till tunnelbanan. Det är skönt att röra på sig lite, men bara lite, efter ett sånt frosseri.

Jag blev inte hungrig på hela resten av dagen. Sov lite tupplur, tittade lite på TV. På det hela taget blev det inte mycket gjort. Gick och la mig med en känsla av att fortfarande ha magen proppfull av god mat.

Ja, det tar liksom hela dagen att gå på brunch. Men det kan det vara värt, någon gång ibland i alla fall.