Via Lake hittade jag den här debattartikeln från några MUFare i Norrtelje Tidning. Jag kan inte låta bli att le åt det uppenbara försöket att använda Piratpartiet som ett retoriskt verktyg och… tja, inte så mycket mer faktiskt. Jag ska inte försöka mig på ett svar till de till synes uppbradga MUF:arna, särskilt som jag med knapp nöd kan kalla mig aktiv piratpartist. Säkert kan någon annan som känner sig mer representativ ge ett bra och uttömmande svar.

Men ändå. Man måste fnissa lite.

Allra viktigast är frågan om jobben skriver de. Jaså? Ja, de får naturligtvis tycka att jobben är viktigast, allra viktigast till och med. Har de en bra lösning på probemet med jobben, så ser jag ingen anledning att hindra dem. Om det nu är en bra lösning, have at it! Det finns väl ingen anledning att lösa problemet på ett annat än bra sätt. Hur, det tycker åtminstone jag är ointressant, gör det bra bara. Sätt igång! Varför måste PP nödvändigtvis ha en alldeles egen lösning?

Jag håller inte med om att jobben är det allra viktigaste. Jag tycker att våra demokratiska rättigheter ska säkras före jobben. Inte så att jobben är oviktiga, gubevarsnej! Men jag vill leva i ett fritt och demokratiskt samhälle först. Att veta att man inte kommer behandlas som brottsling per default, att återigen kunna känna tilltro till rättsväsendet. Och jag tycker ärligt talat att det då är själva fan om inte MUF också tycker det är skitviktigt. Men okej, vi tycker väl alla att det som står oss närmast borde vara viktigast för andra också. 

Det finns många saker som inte är riktigt bra i vårt samhälle, saker som kan och bör göras bättre. Det demokratiska underskottet och vår personliga integritet är ett par av dem. Detta med jobben en annan. Jag tror inte att problemen med de förstnämna frågorna löser sig genom att alla fokuserar på jobben och vården och skolan. Det är ju lite synd att Piratpartiet ska vara så jämrans ensamma bara. Medan sittande politiker har stenkoll på vården och skolan och jobben står våra demokratiska fundament och rostar sönder. Vi kunde ju hjälpas åt och göra allt detta ordentligt istället?

