I förra veckan var det många som var tillbaka från semestern, överallt suckades det och stönades och pratades om att nu var minsann sommaren slut. Jag höll inte alls med om det då, visst kände jag också bitet i vindarna, men… Inte riktigt än. Lite sommar är det allt kvar.

Nu känns det bättre, som att det kan få bli höst. Jag har varit lite ledig, haft några dagar på landet i mitt föräldrahem, och det var det som liksom saknades för mig tror jag. Bortsett från att det känns fel när man går på semester samtidigt som alla andra kommer tillbaka. :)

Jag har suttit på trappen i solen och klappat katten, tittat på friidrott med pappa, visat mamma hur man skaffar sig en mailadress och pratat om allt och inget med lillasyster. Och så har jag stickat. Jodå, det kommer en post med bilder snart, vilket år som helst. Framför allt har jag varit nästan helt utan internet, vilket gör att Google Reader nu visar på över tusen olästa poster… Jag säger nästan helt  utan, för om man står ute på gräsmattan och vinden ligger rätt så kan jag få tillräckligt med täckning för att kolla mailen eller så från mobilen. Tack för den, 3, verkligen.
Mina föräldrar har bråda dagar nu, skogarna dignar av överfulla blåbärsris. De säger att de aldrig sett något liknande på de 30+ år som de bott därute, mängder av stooora mogna bär. Jag är inte lika het på blåbärsplockning, men det var härligt att se dem traska iväg med en hink och komma tillbaka med den fylld nån timme senare, med glöd i blicken och ett leende på läpparna. Extrafrysen har fått dras igång för att få plats med allt.

Jag verkar ha tagit med mig en förkylning tillbaka till stan. Måsta vara all otäck frisk luft, jag visste väl att det inte kunde vara nyttigt. Lite ont i halsen och huvudet fullt med slem. Nåja, det är i alla fall inte flunsan.

Men det känns verkligen som att det kan få bli höst för min del också nu. Få dra fram höst-pjuck och höst-scarfs, dricka te med goda vänner, tända lite ljus, dra igång saker.

Först ska jag nog dock läsa ikapp Reader, se vad som hänt i världen. Pust.