Sean Bean har tackat ja till att spela Ned Stark i HBOs pilot och (förhoppningsvis) kommande TV-serie A Game of Thrones. För att uttrycka mig som en äkta fangirl: Squeeeeeee!

Fantasyserien A Song of Ice and Fire ligger mig varmt om hjärtat. Har jag skrivit om det här tidigare? Jag har älskat fantasy sedan jag var liten nog att på egen hand kamma bibliotekets barn- och ungdomsavdelning på de tjockaste böckerna. Och George R.R. Martin har, eller håller på, att skapa en ljuvligt rik och maffig historia. Ingenting är självklart, ingenting är svartvitt, ingen är enbart ond eller god, ingen går säker. Finge jag bara ta med mig en bok till en öde ö så skulle jag vänta till Martin skrivit klart serien och sedan se till att någon ville trycka hela klabbet i ett band… :)

Jag hoppades verkligen att de skulle få till ett riktigt tungt namn till rollen som Ned, men att det skulle kunna bli ett så pass bra namn hade jag inte vågat tro. Ned Stark är oerhört viktig, han sätter tonen för hela berättelsen och visar bara genom att vara den han är på de oerhörda slitningarna i samhället som målas upp för läsaren i framför allt första boken.

Jamen nu minns jag, jag nämnde piloten i mars. Sedan dess har det avslöjats att Peter Dinklage ska spela Tyrion, och nu börjar det bli klart med fler roller inför inspelningen av piloten i oktober. Efter det väntar beslutet från HBO om det blir en hel serie eller inte. Men nog har den alla förutsättningar som det ser ut nu att bli upplockad…

Ujuj, jag är så uppspelt!

