Dagens stora nyhet får väl sägas vara att The Pirate Bay ska säljas.

Jag har suttit och läst några av kommentarerna kring det hela, alla verkar ha en åsikt av något slag. Många är avvaktande, vad det hela kommer få för effekt är det strängt taget ingen som vet, även om många kämpar för att reda ut vad som är vad. Men det som förbluffar mig är hur arga somliga verkar bli. Som att det är Anakatas, TiAMOs och brokeps förbannade plikt att fortsätta lägga ner sina liv, tid och resurser de inte har på just specifikt detta projekt så länge de bara kan. Varför då, liksom? Denna allmänna indignation och uppbragdhet, som om de brutit ett avtal med svärmen, eller något.

Genom min förvåning över mångas ilska insåg jag att jag inte alls reagerar så. Jag är lite orolig för vad som ska komma att bli av TPBs varumärke, det lär behövas ena ordentliga ess i rockärmen  för att fortsätta förvalta det till användarnas belåtenhet, men utöver det så känner jag en stor… Nåja, att kalla det upphetsning vore kanske att ta i. ;)
Men är det inte spännande? En era går i graven, fram kommer något annat. Förhoppningsvis kommer många flera ”annat” att födas, teknik och affärsidéer och en hel mängd spännande saker. Inte minst sådant som de tre som hittills ansvarat för TPB kan tänkas spåna fram efter att de fått hämta andan lite. De har inte legat på latsidan, detta kanske ger dem en nytändning att fnula fram ännu större stordåd.

Det är inte slut. Jag trodde vi redan kommit överrens om att fildelning är här för att stanna, den har trots allt alltid varit med oss, i en eller annan form.

Vi vet inte. Den som lever får te, och idag är jag tacksam som lever i framtiden. :)

