Jag har kommit iväg för att rösta, äntligen.

Jag fick ju inte mitt röstkort utskickat till mig ordentligt. Efter att ha blivit petad på beställde jag ett nytt på Valias hemsida (förjäkla smidigt förresten, nästan för smidigt), men skickade det till min särbos adress istället, barautifallatt problemet är en brevbärare i Södertälje som är alltför fäst vid min post för att vilja lämna den ifrån sig. Och det kom fram, över en natt.

(Jadå Darnia, jag ska göra en reklamation till Posten också. Lovar.)

Förtidsröstningslokalen på Centralen var välbesökt igår eftermiddag. Det var lång kö fram till valförrättarna, men det märktes att man var väldrillade för kön betades av väldigt snabbt. Snyggt! Dessutom låg alla valsedlar prydligt uppradade i ett och samma ställ. Efter att ha läst så mycket om oegentligheter kring valsedlarna förväntade jag mig nästan att få leta efter Piratpartiets valsedlar, men de låg där lika synliga som alla andra partiers. Bra!

Jag övervägde att göra som man ska, och gå in i ett bås för att stoppa en valsedel i ett kuvert. Men… Jag hade bara dagen innan fått en ”Jag röstar Pirat”-pin att sätta på jackan, en stor och lila pin. Inte särskilt diskret. Att smyga med vilken valsedel som skulle slinka ner kändes i det läget inte direkt nödvändigt. Kanske borde jag ha envisats med att hålla på valhemligheten, men… Det var ju kö dessutom. Gott om tid att pilla med kuvertet medan jag väntade, även om kön rörde sig förhållandevis fort. Jag struntade i valhemligheten och ställde mig i kön.

Så. Nu har jag förtidsröstat. Och jag måste säga att det var över förväntan enkelt. Nej, ännu enklare! Stor heder åt Valia som lyckats göra en sådan grundläggande demokratisk handling så otroligt smidig. Bravo!

Jag är glad att jag bestämt mig för att vara med på valvakan på söndag kväll. När (pp) seglade in i EU-parlamentet kommer bli något att berätta för barnbarnen. Inte för att jag kommer få några barnbarn, men ändå.

