Solen skiner, det är fredag eftermiddag och på jobbet börjar takten mattas en aning. Skönt, så skönt. Snart blir det tid att lyfta blicken och leva i verkligheten i några dagar, innan det blir måndag morgon igen.

Och så ramlar ner det en text av Joshen i rssen. Han skriver ofta bra, hjälper att kanalisera ilska och indignation, och även glädje. Den här gången blev jag glad, innerligen glad.

Han skriver om Åsa Jinder. Åsa som stod mitt i stormen för ett tag sedan. Nu verkar hon ha andats lite och skriver även hon bra saker. Läs det! Så önskar jag verkligen att fildelningsdebatten kunde se ut. Lite mer sansad och eftertänksam, lite mer intresserad av att komma samman och diskutera frågan. När man utgår från att jag har Rätt och du har Fel blir det gärna så sabla otrevligt och okonstruktivt.

Jag har själv svårt för det där. Jag väljer oftare att hålla tyst just därför att jag inte vill hamna i en sits som Åsas nyss. Jag föredrar att lyssna och bilda mig en egen uppfattning. Och sen kan jag förklara den, men be mig inte försvara den…

Några timmar till, sedan ska jag gå ut i solen.

