Jag är väldigt förtjust i George R.R. Martin. Han är en ljuvlig författare, skriver bland annat precis sådan stor och grandios fantasy som jag gärna dreglar över, och hans senaste verk A Song of Ice and Fire är otroligt maffigt. En fantasy-historia där ingen är riktigt ond eller god, där intriger och fulspel är lika självklara för somliga som att försöka vara rättskaffens och hederlig är för andra, och man aldrig kan vara riktigt säker på att favoritkaraktären kommer klara sig genom nästa kapitel. GRRM har lyckats skapa en värld som känns fullkomligt trovärdig, trots full on fantasy-setting med drakar och någon märklig slags… ja man får nog kalla det magi. Jag har inga som helst problem med att tro helt och fullt på ett land som kallas Westeros, med familjen Stark regerande i norr, med huvudstaden  King’s Landing fylld av ränker kring tronen, och att Bran och Arya och Tyrion och Jon och alla de andra som jag lärt känna lever där. Jag har svårt att beskriva den här boken utan att sväva iväg märker jag… :)

HBO har köpt rättigheterna för att kanske, förhoppningsvis, göra en TV-serie av det hela, och det ryktas om något så ovanligt som en hel säsong per bok (sju delar är planerade, varav fem utgivna hittills). Detta får det naturligtvis att vattnas i munnen på mig, min favoritbok som tv-serie, och jag är långtifrån ensam. Världen är så stor att det absolut finns rum att fylla många TV-timmar med allt det som sker i böckerna utan att det någonstans blir tråkigt. Hela forum finns tillägnade detta projekt, och jag läser bland annat en fan-blogg vars enda ämne är att rapportera om hur arbetet med serien framskrider: Winter Is Coming. Där har varit tunt med nyheter de senaste månaderna, vi vet att man planerar inspelningen av pilot-avsnittet, men hur och var och med vilka i rollerna är fortfarande oklart. Gången är sådan att först spelar man in ett avsnitt, och gillar HBO vad de ser så kan det bli tal om en riktig serie.

Imorse på väg till jobbet tyckte jag att jag skymtade en av producenternas namn i dagens Metro, David Benioff. Äsch, det måste ha varit någon annan med samma namn, och om det ändå är samme man så har de i alla fall inga nyheter som jag är intresserad av. Tänkte jag.

Jag hade fel. A Song of Ice and Fire nämns visserligen bara i förbigående, men ändå!

Winter is coming är lika förbluffade som jag över att detta nu avslöjas i svenska Metro, men tar lika tacksamt emot uppgifterna om att man kommer spela in på Irland, med början i oktober. Whee!

