Dags för en liten rant känner jag. En pirat-rant gubevars.
Idag säger jag som Joshen, ”skiter väl jag i”. Det handlar om skivbolagen och deras oförmåga att tjäna pengar på gratis. Eller förlåt, tjäna ännu mycket mer pengar på gratis, äckligt mycket mer pengar, sådär så att man bara baxnar och får lite svårt att andas.  Så mycket pengar skulle de vilja tjäna, och tycker att det är samhällets sak att fixa det, verkar det. Lite märkligt, med tanke på att det är en branch som handlar om kreativitet och att hitta nya uttryckssätt och nya vägar. Bara för att alla andra har fått anpassa sig när utvecklingen gått framåt betyder det visst inte att det måste gälla även skivbranchen? Is-utkörarna har det visst knapert, och så många skrivmaskiner säljs det visst inte heller idag. Men musik, det ska lyssnas på på stenkaka LP kassettband CD för all framtid, och hör sen!

Gratis. Gratis, gratis, gratis. Det går inte att konkurrera med gratis. Ni vill ju bara att allt ska vara gratis. Graaatis, ack vad jag är less på det ordet.

Det är klart att det går att konkurrera med gratis, och det borde inte jag som halvhjärtad pirat behöva tala om för stora stolta skivbolagen. Det borde de kunna räkna ut själva. Men visst, passar det inte så kan jag lägga mina kulturvikta pengar på konserter istället, eller något annat för att stödja sånt jag tycker om. Jag vill helst ha min musik i mp3-format, enkelt och lätt ska det vara. Måste inte vara gratis, men blir det krångligt går jag någon annanstans. Någon har de väl anställd för att ta reda på hur deras kunder vill ha det? Eller?

Det föraktfulla ”du vill ju bara ha allt gratis”. Sådant får man visst höra däruppe på barrikaderna har jag förstått. Jag vet inte riktigt varifrån det kommer, jag vill inte ha allt gratis. Varför skulle jag vilja det, när jag kan få vara med, bidra till och visa min uppskattning för mina favoritkreatörer? Jag tycker ju om dem. Jag betalar väldigt gärna för sånt jag vill ha, och jag känner ärligt talat ingen som inte resonerar likadant. Med tanke på att jag rör mig i piratkretsar så borde jag ju rimligtvis ha stött på flera stycken som bara vill ha allt gratis, men icke… Är det inte märkligt, så säg? :P

Det går att tjäna pengar på gratis. Vatten-på-flaska är bara ett av många exempel på att det går. Bara man inte är rädd att försöka, bara man inte är rädd för att tappa kontrollen. Om till och med jag kan räkna ut det med knäna, då är det väl ingen omöjlighet? Musikbranchen kanske inte kan få betalt för varenda gång någon människa lyssnar på en låt, men om de kan få betalt varje gång någon gillar en låt så vore kanske mycket vunnet? (Kanske de till och med skulle tjäna äckligt mycket pengar på det, det skulle nog inte så många ha något emot.) Världen är full av folk som gärna tycker om musik, så varför inte? Var inte rädda, kära musikbolag! Vi är redo att tycka om er.