Jag har börjat träna, och det går ganska bra. Jag är lite rädd att säga för mycket om det, vill ju inte jinxa det, men jag måste bara berätta om hur det gick idag.

Träna. Jag fick lite dåligt samvete i slutet på året över hur lite jag använt mig av mitt kort på Friskis & Svettis, utslaget per träningstillfälle blev det ett dyrt kort trots yoga-passen under hösten. Så jag passade på medan jag var ledig mellan jul och nyår, gick på ett par pass och förnyade sedan kortet ett halvår till av bara farten. Vanlig enkel jympa blir det när jag vill svetta till det, det som de kallar bas-jympa är fullt tillräckligt för att jag ska bli helt slut. Det ska det bli ändring på är ju planen, dåråva…

Vartenda ett av passen har varit knökfullt hittills, och jag måste erkänna att det ska bli skönt när de flesta nyårslöftena börjar spricka om ett par veckor… Idag var det dessutom fullt med upprörda människor i repan när jag kom dit, och det var uppenbart att det var det nya bokningssystemet som var boven. Man kan boka pass via hemsidan sedan ett par veckor tillbaka, vilket jag tycker är ett suveränt sätt att veta att man är garanterad plats. Om man ändå surfar dit för att kolla schemat, liksom… Det stod sura människor vid inloggningsautomaterna och försökte dra sina kort, men passet var fullbokat så det gick självfallet inte. Receptionisten stod och försökte förklara detta, och jag tyckte verkligen rätt synd om henne. Alla de upprörda var av aningen äldre årgång, och tycktes inte hålla med mig om det nya systemets förträfflighet. Jag seglade fram, fick armbåga mig lite för att kunna dra mitt kort och hämta min bokade biljett, och lämnade den sura gruppen bakom mig.

Jag kan förstå att man blir frustrerad när det kommer en förändring man inte uppfattat, men hur schysst är det att låta det gå ut över en oskyldig människa som finns där för att hjälpa till? Folk…

Sedan då själva träningen. Det var fullt. Så fullt att det knappt var svängrum. Sa jag att jag ser fram emot spruckna nyårslöften? Till råga på allt var där en knuffare, en person som inte kunde acceptera att det joggades i en viss takt, utan tyckte att det var en bra idé att tränga sig förbi. Vi var många som blängde irriterat på henne. Okej det är trångt, men det trevligaste för oss alla hade varit om vi kunde samsas om det utrymme som fanns.  Inför första styrkedelen, liggande på golvet, gick jag och drack lite. När jag kom tillbaka till min lilla plätt av golvet var det så fullt att jag inte hade plats att göra några rörelser som innebar utstäckta armar eller ben. Jag lyckades sparka till en kvinna när jag försökte. Det blev en extremt lugn styrkedel för min del.

Jag tycker att det är tråkigt att man har satt gränsen för hur många som får plats i lokalen samtidigt så generöst. Vi är där för att springa och skutta och vifta med händer och fötter, och helst utan att råka slå till någon av de andra. Nu är jag visserligen fortfarande i så dålig kondition att det inte skadar mig så mycket att tagga ner, men för de som vill kunna ta ut varje del av passet till fullo måste det vara outhärdligt begränsande.

