Nytt år. Nyaste dagen på nyaste året. Gott nytt 2009 till er alla! Jag är som sagt inte mycket för tillbakablickar och summeringar, men jag verkar inte kunna låta bli att fångas av andan kring nyår att ta nya tag och se framåt med en liten plan. En liten plan kan man alltid ha, och nyår är en så praktisk tidpunkt att göra planer. Jag dras med, helt enkelt.
Jag tänker inte lova något, men däremot har jag två små mål som jag nog tänker jobba lite på. Det har blivit så mycket TV-tittande och ljudbokslyssnande på sistone, jag saknar det vanliga analoga läsandet. Böcker alltså, ska försöka läsa lite mer. Eller åtminstone hitta lugnet och ron att göra det. Och sedan vore det trevligt om jag vid nästa nyår inte vägde så mycket som jag gör nu. Inte för att jag väger sådär hiskeligt mycket, men det börjar bli läge att mota Olle i grind. Så jag antar att jag både tänker ta det mer lugnt och aktivera mig mer.

Nyår var en riktigt trevlig historia. Inte förvånande, vi var inbjudna av några av de raraste människor jag känner. Nyårsfirande och födelsedagfirande i ett, med både gamla vänner och några nya ansikten. God mat, bubbel och raketer. Och sedan hem för att frosta av frysen. S’right, det första jag gjorde på det nya året var att frosta av frysen. Jajemän. Det har behövts länge, och klockan halv fyra på morgonen är väl en lika god tidpunkt som någon annan? Jag sa ju att jag lätt dras med av nyårsandan, rensa ut och göra nytt…

*****

Annars är det konstigaste just nu att jag idag kan skicka brev med posten, och de är skyddade, i lag, från att öppnas och läsas av någon annan innan de når mottagaren. Igår var det likadant med vanlig e-post, men idag gäller det inte längre. Det känns märkligt. Sorgligt.