Ujuj, det blev visst en ordentlig bloggtorka efter november. Inte riktigt säker på hur det blev så, men nu har det plötsligt gått en hel massa tid sedan jag var här sist.

Jag antar att det behövdes, lite lugn och ro först och sedan en hiskelig massa födelsedagsfiranden. Tre stycken under loppet av en vecka, och då var det ännu fler som vi inte var och  firade. Jag är inte van vid att vara så attans social…

Det känns som att jag har träffat rätt med adventstiden i år. Jag brukar vara väldigt strikt med att inget juligt kommer fram innan första advent, men i år blev det av någon anledning riktigt lyckat. Kanske kommer det sig av att det är mer pynt än en elljusstake i vardera fönster i år, och att glöggkonsumtionen har skjutit i höjden eftersom en viss person som jag umgås mycket med är lika glad i glögg som jag. På jobbet bullades det upp på fredagen innan första advent, men jag lyckades stå emot de förföriska ångorna och bröt årets glöggoskuld tillsammans med J på söndagen, så som man ska. Det har helt enkelt blivit en skönt förväntansfull period, denna december, samtidigt som jag är lika galet upptagen som vanligt.

*****

Häromdagen översvämmades min rss-läsare av bestörta utrop om att Helene hade dött. Helene, Alter Ego. Jag började läsa hennes blogg under FRA-stormen och hann knappt lära mig att urskilja henne ur bruset innan beskedet att hon var sjuk damp ner. Hon var till och med väldigt sjuk. Märkligt hur någon man inte känner alls kan beröra en så, jag visste inte ens förrän igår hur många som jag läser som läste henne. Hon har lämnat ett stort hål efter sig, det är tydligt, och nu känns det väldigt bra att jag har fått en tid för att lämna blod innan helgerna. Nästa vecka ska jag gå. Något kan jag göra för att hedra minnet av någon som jag inte kände.