Fem dagar kvar till NaNoWriMo börjar. En arbetsvecka, och sedan börjar galenskaperna.
Det är verkligen väldigt praktiskt att november börjar på en lördag för en gångs skull. Bra mycket behagligare än det året då snöstormen slog till första november. Då traskade jag runt i Stockholm och försökte hitta ett tåg som kunde ta mig hem från jobbet istället för att skriva. Tvåhundra ord vill jag minnas att det blev, istället för ettusensexhundrasextiosju, när jag äntligen kom hem. Ett litet äventyr, och till slut nådde jag ändå femtiotusen innan månaden var till ända. Men jag föredrar helt klart att inte riskera något genom att inte gå utanför dörren alls på första november…

Iochförsig är jag väldigt tveksam till att helgen kommer ge mig en rivstart och ett litet försprång som jag skulle önska. Snarare brukar det kunna bli ett prokrastinerande utan dess like om jag har en hel dag till att bara skriva på. Vi får se. I år är också första året som jag valt att inte gardera mig med någon semesterdag ett par veckor in, det ska nog kunna gå ändå. Hoppas jag, som sagt.

Fem dagar kvar. Ingen plot. Inga karaktärer. Idéerna börjar så sakteliga trilla in nu, men det finns ännu ingenting som ens liknar en stabil grund att stå på. Inatt vaknade jag med ett korn till en miljö, och kanske också en idé till en början. Dum som jag är hade jag inte förberett med ett anteckningblock och penna (amatör!) vid sängkanten, så en hel del detaljer hann försvinna till morgonen tyvärr. Men efter att ha gått omkring och väntat på och letat efter en idé vadsomhelst i flera månader, så känns det skönt att det faktiskt börjat röra lite på sig innanför pannbenet. Det ska nog kunna bli en roman i år också.

