Hemma igen. Igår gick vi på museum och reste, det var en bra dag. Åkte långfärdsbuss genom mörkret, med fullmånen blickandes ner på oss. Hem, i säng, och sedan upp för att jobba.

Jag har börjat läsa The Graveyard Book. Neil Gaiman är verkligen en husgud hos mig, och inte bara för att han skriver engagerande och fantastiska historier. Han verkar vara en så vettig människa, med sunda inställningar till många saker i livet. Och framför allt lyckas han behålla båda fötterna på jorden trots stora skaror, drivor, av fans över hela världen.

Dessutom gillar jag hans avslappnade inställning till pirater. Tänk om fler kreatörer tilläts lita på sina fans, tilläts tycka om dem som tycker om deras verk istället för att misstänkliggöra och svartsjukt vaka över varje lovligt framställd kopia. En sådan inställning gör mer för att sälja böcker, musik, spel eller film, än vad DRM och andra konsumentfientliga åtgärder någonsin kommer kunna. You mark my words. *hytter*

Apropå det såg jag en märklig formulering i DN idag: ”Den stora mängd som fildelar gör det inte för att det är olagligt utan för att det är enkelt.” För att det är olagligt?? Finns det folk som fildelar bara för att det är olagligt? Jag trodde folk fildelade för att de är intresserade av och vill få fatt på vad det nu råkar vara de fildelar. Att de letar reda på sådant som intresserar dem, och ofta är fildelningsnätverken det snabbaste och smidigaste sättet. Jag känner kanske bara fel sorts människor, men inställningen att man fildelar bara för att det förbjudet har jag aldrig stött på…

Jag hade bestämt mig för att hålla igen lite den här månaden, det är snart dags för jul och tandläkarbesök liksom, men The Graveyard Book skulle jag bara ha. Sällan känns det så bra att ha en ny bok i sin hand som när det är en ny bok av Neil Gaiman. Och hur kan man motstå en bok som har en egen, dösnygg, trailer på YouTube?

