Den senaste tiden har det skrivits en del om kritik och kritikhantering inom Piratpartiet. Jag är ju inte vidare aktiv och har ingen direkt insyn i hur det interna arbetet fungerar eller inte fungerar, så jag har inte velat kommentera det. Men det hände en sak idag som jag vill dela med mig av.
Bland annat har partiets styrelse fått en del skit för att de upplevs som att de inte lyssnar och tar till sig av kritik som framförs, och det har bemötts på olika sätt. Bland annat bör man tänka på att föra fram sin kritik på rätt sätt. En person som översköljs av en strid ström kommentarer på allt möjligt under dygnets alla timmar kommer behöver sålla. Jag är inte avundsjuk alls på styrelsen i det hänseendet…
Så. Det hände sig mellan min chef och mig. Utan att gå in på detaljer så fattade hon ett kvickt beslut igår eftermiddag när hon befann sig på resande fot. Jag tyckte det var ett onödigt, respektlöst och allmänt dåligt beslut. Imorse stod dörren till hennes rum öppen så stack jag in huvudet på hennes rum för att framföra min åsikt.
Jag har en rätt bra chef. Hon är lätt att prata med och håller i mitt tycke en lagom distans till gruppen. Inte för stort avstånd men inte heller för nära. Precis lagom, alltsomoftast. Hon är därtill en doer. Alla problem är till för att lösas, och snabbtsomfan ska det gå. Helst ska problemet vara löst innan hon fått det till fullo förklarat för sig…
Jag fick sätta mig ner och började framföra min kritik av det som hade hänt. Och min chef ville i vanlig ordning lösa problemet, det märktes på henne direkt. Ni vet, snabbtsomfan. Hon har, visar det sig, hunnit tänka några varv extra och ville förklara sina tankar och hur svårt det var med en bra lösning och… Jag sa att jag förstod hennes situation, och hon svarade att ja förstod jag ditten så förstod jag säkert datten också, och bla bla bla.
Jag fick framfört alla de punkter jag ville, komplett med förslag på en bättre lösning. Jag hoppas åtminstone att jag använde mig av några av de tips som florerat i piratbloggar på sistone, men det är förstås svårt för mig att avgöra. Särskilt som jag upplevde mig knappt få en syl i vädret. Som sagt, jag fick allt jag ville säga luftat, men frågan är om det gick fram? Ingen aning. Svadan jag närapå drunknade i gjorde att jag inte alls kände mig tillfredsställd efteråt. Jag misstänker att min chef var ungefär lika frustrerad. Vi skildes åt med vänliga ord och några skämt, men jag undrar ändå.
Så.
Om du har en ansvarsposition, till exempel inom Piratpartiet, och plötsligt finner att du har en person framför dig. En person som tagit sig fram genom alla de rätta kanalerna och hittat en lucka i ditt späckade schema och behöver lätta sitt hjärta; lyssna. Lyssna till punkt. Även om du inte håller med om det som framförs, ta det lugnt. När den du pratar med fått sitt sagt, säkerställ att du har förstått genom att upprepa det nu nyss hört. ”Jaha, menar du att det där var dåligt på det här sättet?” Använd dina egna ord för att beskriva det du nyss fått höra. Kommunikation är svåra saker, och det finns ingen anledning att göra det svårare genom att rusa åstad och anta en massa saker i onödan. Därefter har du din chans att berätta din synvinkel, komma med förklaringar/bortförklaringar/lösningar/whatnot. Förhoppningsvis har ni till slut lyssnat så mycket på varandra att en bra dialog kommer naturligt.
Åtminstone är det så jag önskar att mitt samtal med min chef förlupit. Vi känner varandra väldigt bra, men det blev ändå inte riktigt rätt den här gången. Som sagt, kommunikation är svåra saker.
Sådär. Nu ska jag sätta mig och klura på rond nummer två med chefen… :)



30 kommentarer
Prenumerera på kommentarer för detta inlägg
februari 9, 2010 den 10:03 e m
Sophia Blomqvist
Klokt!
februari 9, 2010 den 10:27 e m
Mia*
Det är verkligen fruktansvärt svårt att lyssna färdigt – särskilt när man är lite uppe i varv, för att inte säga stressad, men jag tror att det nästan alltid är väl värt den tid och ansträngning det kostar. Och sålunda också värt att öva på.
Jag använder lyssnandekonsten i mina kundkontakter (eller vad man ska kalla det). Försöker lyssna in och förstå kundens situation tillräckligt väl för att ge rätt svar på rätt fråga – det är inte sällan man har för bråttom och svarar på det man tror efterfrågas i stället. Och där kommer förstås också personkännedomen in – somliga förklarar frågeställningen bra, andra lämnar större luckor. Och det ställer olika krav på mitt lyssnande och motfrågeställande. Jag tycker det är intressant att reflektera över hur olika människor fungerar, och hur man själv anpassar sig utifrån motparten.
Whoops. Det var inte meningen att fylla upp kommentarsfältet så. :)
Bra, insiktsfullt inlägg – jag hoppas att många låter sig inspireras!
februari 10, 2010 den 12:27 f m
Markus "LAKE" Berglund
Jag förstår precis hur du kände med din chef, jag hade en kollega som var av samma stressade typ som hen tidigare. Frustrerande minst sagt.
(Och tack för länken!)
februari 10, 2010 den 8:48 f m
Anne Kekki Forshaga
Mycket bra skrivet. Jag känner att jag nästan är med i din situation.
februari 10, 2010 den 6:49 e m
Thomas Tvivlaren
Kul, en till piratblogg!
Något som inte alls diskuterats i samband med PP-”affären” men som däremot är mycket viktigt att ha i åtanke är att i alla sammanhang där maktförhållanden existerar bör detta i sig själv beaktas som en försvårande omständighet. Nu säger jag inte att detta varit ett problem i ”affären” utan nämner det mest i förbigående då ingen annan gjort det.
Den som har rollen som ”lyssnare” kan ha ett intresse av att lyssna bedrägligt, dvs framstå som lyssnande men medelst bedräglig argumentation försvåra kritikerns roll. Jag hade en gång i tiden en chef som jag upplevde som väldigt trevlig, juste och reko. Problemet var dock att jag då och då upplevde att en givande diskussion inte lett någon vart. Jag förstod inte riktigt vad det var som hände tills den dag då jag läste en mycket bra bok om argumentation. Den tog just upp bedräglig argumentationsteknik. Detta är mycket svårt att försvara sig mot om man är ovetande om det. Det är också förhållandevis lätt att försvara sig mot om man själv är kunnig på området.
Kort och gott, jag lusläste boken under en helg och mer eller mindre pluggade in det väsentliga. Veckan efter hade jag ett lönesamtal med min trevliga, justa och reko chef. Efter en timmes manglande så hade jag nog uppmärksammat 90% av alla bedrägliga argumentationstekniker som finns. Hade dessutom och helt plötsligt fått ett erbjudande som jag inte borde kunna tacka nej till och för första gången någonsin känt att min chef framstod som svag… Senare den kvällen beslöt jag för övrigt att byta jobb.
Nämner som sagt det här mest som en passus då diskussionen som hittills förekommit utgått från ideala förhållanden.
Tack för länkning förresten!
februari 10, 2010 den 7:34 e m
Hanna
*strålar* :)
februari 10, 2010 den 7:43 e m
Hanna
Oh ja, här nämner du något som jag brottas själv med i min yrkesroll varje dag. Lyssna av en kund, dels ta in vad det är för en person och hur väl denne uttrycker sin fråga, och sedan bemöta själva frågan och leverera ett bra svar, och helst då på ett sätt som inte bara är korrekt utan motsvarar kundens förmåga och förkunskap. Jag stretar hela tiden med att inte klippa av för tidigt utan låta kunden förklara tillräckligt långt.
Hm, efter sig själv dömer man andra, sägs det visst. Skulle tro att jag såg något hos min chef just eftersom jag ser det hos mig själv. :D
Det ÄR väldigt intressant, tack för att du fyller upp mitt kommentarsfält. :)
februari 10, 2010 den 7:45 e m
Hanna
De verkar finnas lite varstans, de där. Kanske inte så konstigt med tanke på hur vi uppfostras att jaga fram i jobbet, men väldigt frustrerande.
Hey, jag måste ju ge igen. ;)
februari 10, 2010 den 7:57 e m
Hanna
Oh, den spirande författaren i mig jublar när någon säger sådant om mina ord. Tack!
februari 10, 2010 den 8:15 e m
Hanna
Heh, med tanke på vilken sabla röra jag håller bland ämnena vet jag inte om jag bör kallas piratblogg… Men tack!
Jag väljer personligen väldigt ofta, för att inte säga snart sagt alltid, att utgå från att min lyssnare inte har annat än gott i åtanke i mötet med mig. Bemöta andra som jag själv vill bli bemött, liksom. Därmed sagt att jag förhoppningsvis inte är fullt så naiv som det får mig att låta, men ja. Okunnig om bedräglig argumentationsteknik, definitivt. :)
Det där låter som en bok jag vore nyfiken på att läsa. Har du månne en titel eller annat tips på bok i ämnet?
februari 10, 2010 den 9:16 e m
Thomas Tvivlaren
Jag utgår alltid också från ett positivt perspektiv så det handlar mer om varseblivning än förväntan.
Faktum är att jag har letat igenom bokhyllorna efter den boken just för att jag ville bidra med en boktitel också. Hittar den dock inte. Ligger någonstans på vinden… *suck* Det jag kommer ihåg är att den troligtvis var utgiven av Egmont Richters managementbokklubb…som för övrigt inte verkar finnas längre. :)
Annars är det här en bra början:
A List Of Fallacious Arguments
Det som var bra med boken var att den tog upp praktiska fall som var enklare att absorbera.
Angående att kategorisera din blogg som ”Piratism” så kan jag ändra det till något annat om så önskas? ”Gott & Blandat” funkar kanske? Brukar köra med ”Piratism” så länge det är någon som skriver hyfsat mycket om pirat(parti)relaterat och helst är medlem/supporter. :)
februari 11, 2010 den 8:28 f m
Mia*
Ja, i ditt jobb tror jag att sådant här utgör en betydligt större del, för att inte säga att det är mer utmanande än mitt eftersom mina kunder är stammisar (alltså, de är samma handfull människor hela tiden – inga totala främlingar). Men annars gäller ju samma ”regler”, tycker jag, i all kommunikation med människor (om den ska vara värd namnet). Lyssna, förstå och [be]möta på rätt nivå.
Du, förresten… eftersom jag läser kommentarerna via feed/GReader så ser jag inte från vilka kommentarer dina svar är trådade. I just det här fallet kunde jag dock lätt gissa att det var mig du vände dig till, men det är inte alltid lika lätt. Du skulle inte kunna tänka dig att adressera dina kommentatörer med namn? Det besparar sådana som mig minst ett klick. Att klicka är jobbigt. :)
Sidospår: är det inte otroligt fascinerande hur fantastiskt dyrt ett klick blivit, rent känslomässigt? För mig har det gått så långt att jag skippar det mesta som ligger mer än ett klick bort. Be mig t.ex inte skriva in en URL i adressfältet – skicka en länk som jag kan klicka på! Ett klick har blivit en hög tröskel och jag står bara ut med att ta mig över en sådan för att komma till något jag inte är väldigt angelägen om att nå. Tänk så det kan bli…
februari 11, 2010 den 10:03 f m
Thomas Tvivlaren
@Hanna: Insåg just att jag inte berömt ditt inlägg så bra skrivet!
@Mia: Ditt sidospår tycker jag är extra intressant i relation till Joshens senaste inlägg. Den stora informationsväggen och dess brus och hur det påverkar vårt agerande i vardagen. Eller i Joshens fall, hur det tvingar oss att förändra vår relation till nätet.
februari 11, 2010 den 2:16 e m
Mia*
@TT: Ja, jag har naturligtvis läst Joshens inlägg om informationsstress. Man känner väl igen sig… jag har inte ens haft tid att kommentera det! :)
februari 11, 2010 den 2:18 e m
Mia*
Hörru, förresten, inser du nu varför tre nivåer på kommentarstrådningen är för lite? :) (jag började också med tre (det är väl default, antar jag), men blev rätt snart tvungen att utöka…)
februari 11, 2010 den 2:22 e m
Thomas Tvivlaren
Haha, du har en poäng som jag delar. Jag satt just och fnulade över att jag som tenderar ordbajsa sönder de kommentarsfält jag letar mig fram till har kommenterat mycket litet de senaste dagarna…
februari 11, 2010 den 2:23 e m
Thomas Tvivlaren
@Mia: Jag upplever trådningen (som jag tidigare hade en önskan om skulle förverkligas) som något som mest stör. Det blir svårt att få överblick vem som har sagt vad till vem. Det blir svårt att se vad som är det senaste som sagts etc.
februari 11, 2010 den 3:40 e m
Hanna
*blink* Jag hade inte ens koll på att det fanns en begränsning. Okej, det måste ju ändras. Ohyfsat av mig!
Som gammal LJ:are är jag van vid trådade kommentarer och vill gärna ha det så. Har nog inte varit med om att kommentarfältet nyttjats så hårt sedan jag flyttade dock. :D
februari 11, 2010 den 3:57 e m
Hanna
@Mia Jag lär mig en massa saker nu, om min egen blogg och wp inte minst. Det där med att adressera kommentatörer ordentligt har jag tänkt på när jag själv varit kommentatör hos andra och prenumererat, men aldrig att jag borde tänka på det hemma hos mig. Tack, bra förslag! Ska försöka komma ihåg senare också… :)
Och nu är trådningsdjupet fixat också, tadaa.
Javisst! Ett klick kostar ju en hel ny tab allra minst, och sitter man med ett gäng öppna redan blir det ett ordenligt motstånd för en till. Feeds där poster kapas så att man tvingas klicka vidare för att läsa hela kan få mig att sluta följa helt och hållet. Det är knepigt det där.
februari 11, 2010 den 4:07 e m
Hanna
@TT Ja inte tänker jag tvinga upp dig på vinden, inte. Tack ändå för tankematen. Värdefullt!
Hu, inte ”Gott & Blandat”! :D Jag vill väl inte ge alltför höga förväntningar, tror jag. Brukar sitta och tycka synd om de som kommit hit på diverse omöjliga sökord. Stackare, vad de måtte bli besvikna… ;)
Du får gärna använda ”Piratblogg” om mig, jag tänker i så fall ta det som en komplimang. Så det så.
februari 11, 2010 den 4:31 e m
Thomas Tvivlaren
Fear no more… Det blev Piratism trots allt. :)
februari 11, 2010 den 4:33 e m
Thomas Tvivlaren
Lustigt nog så vill jag nu att det ska kunna ”kosta” ännu mera. Någon som har en Flattr-invite som ligger och skräpar? :)
februari 11, 2010 den 7:19 e m
Mia*
@TT Hur man än gör med trådning så blir det fel, tror jag. :) Fast vad tror du om en rak lista med nyaste inlägget längst ned, och så pilar som går i båge uppåt – pekandes på det inlägg man besvarar? Vore en kul designutmaning.
På gamla QS hade vi en trådning som poppade upp ett litet fönster med inlägget man svarat på och i det fönstret kunde man sedan följa kedjan bakåt så långt man hade lust. Och även framåt, bara man kommit en bit bak. Det var ganska trevligt, faktiskt. Idag skulle jag nog lösa samma sak med Javascript – peta in en liten ny ”previous”-div ovanför kommentaren man vill följa bakåt.
Hur håller du förresten koll på när du får svar här? RSS eller mail? För inte tror jag att du manuellt sparar listor på kommenterade sidor och vandrar runt. :)
februari 11, 2010 den 7:25 e m
Mia*
Det är andra tider nu! Kanske. :) Både jag och TT kan vara mångordiga som du nog vet, så fortsätter du skriva bra inlägg kan vi nog tänkas spamma här.
If you build it, they’ll come.
Eller så är det bara en fas vi går igenom. :)
Och förlåt att jag och TT pratar med varandra hos dig! Se det som att vi håller dig lite sällskap. Jag vet hur jag själv ibland kan känna mig nästan… ja, jag vet inte. Det känns inte alltid jättebra när folk hänger på ens blogg och pratar internt. Särskilt om man råkar vara lite ur slag när det händer.
februari 11, 2010 den 8:51 e m
Thomas Tvivlaren
@Mia: Tycker din designidé låter mumma. Trådning i all ära men något som gör att man slipper leta genom en lååååång kommentarstråd vore trevligt.
Jag har inte använt en RSS-läsare på länge…tror det är 8 månader eller så. Blir bara sönderstressad av alla flöden som jag tenderar prenumerera på. Har förlikat mig med tanken på att kombinera mitt omdöme med slumpmässiga nedslag på vissa bloggar.
februari 11, 2010 den 9:11 e m
Thomas Tvivlaren
@Mia: Hos mig får man sladdra bäst man vill. ;) Men Hanna får hojta om vi babblar sönder kommentarstrådarna. Börjat Buzza än då? :)
februari 11, 2010 den 10:16 e m
Hanna
Sheesh, jag är bara mallig att jag har så fint folk som hänger hos mig. Babbla på ni bara. ;)
Buzz lät mig inte göra som jag ville, så det stängdes av utan pardon. Har ni haft bättre lycka?
februari 12, 2010 den 12:29 f m
Thomas Tvivlaren
Förstår vad du menar för det är inte var dag Mia hälsar på. :)
Buzz hade jag absolut ingen som helst tanke om innan jag började experimentera med det…igår? (Eller var det idag?) Tycker det har potential dock. Tror tiden får utvisa vilken riktning det tar och vilken nytta man får av det. Läste just kommentarer i linje med ”just som man lärt sig hålla sig inom 140 tecken så får man obegränsat med utrymme”… Intressant tanke så där helt apropå.
februari 25, 2010 den 11:47 e m
Thomas Tvivlaren
Manuell trackback:
Flattr tarvar wordness!
februari 26, 2010 den 11:29 e m
Myror i huvudet « Mia is a geek
[...] från mig! Här kan TT:s citat av mina ord (ur en kommentar till/under Aningen Udd-Hannas inlägg, Om kritik) passa som någon sorts illustration: Sidospår: är det inte otroligt fascinerande hur fantastiskt [...]